čtvrtek 8. prosince 2011

Páté vyšetření u Dr. Krejčířové

Tak dneska jsme konečně jeli, sice má P. rýmu a kašel, ale obávám se, že kdyby jsme tam měli jet, až bude úplně zdravej, tak to odkládám ještě 10x. Nakoupili jsme "bíbí" (tic tacy) a mohli jsme vyrazit.
Po příjezdu jsme šli do Burger Kingu :)
V Krči jsme byli samozřejmě zas o 40minut dřív, takže krácení času běháním po kanálech a v kalužích :P


Dneska jsme tam byli docela dlouho, skoro hodinu...P. tam teda mimo: "dobrý den, nashledanou, jo a ne" neřekl ani slovo  Jako první měl vždycky dva různé obrázky, třeba panenku a medvídka..a ona mu podávala obrázky různých panenek (jinak nakreslených a v různých polohách)a medvídků, a on to měl dávat pod ten obrázek, pod který to patří...takhle měl asi 4 páry. Pak měl třeba banán a hrušku a k tomu dostal na výběr různé obrázky a zas tam měl přiřadit ovoce (jahodu, banán atd.). Nebo tam měl dvoukolové dopravní prostředky a čtyřkolové, a zas měl doplňovat, jaký k tomu patří. To bylo bez problémů.

Pak mu dala kartičky s obrázkama, který měl pojmenovat. Byly to obrázky všechny, které normálně říct umí, no neřekl ani ň, rval mi hlavu do břicha a prostě ne. 

Pak mu ukázala obrázek krávy, otočila na druhou stránku a tam měl těch zvířat asi 12, a měl ukázat, co předtím viděl. Pak už mu ukázala v řadě ptáčka, kachnu a husu a zas otočila a měl ukázat, co tam bylo. Taky bez problémů. 

Pak mu ukazovala vždycky dvojici kruhů, a měl nejdřív ukazovat, který je velký a malý, a pak větší a menší, taky bez problémů.

Pak zas měla sadu zvířat, a vždycky jedno zvíře dala do rámečku a měl hledat stejný. Podotýkám, že ty obrázky jsou černobílé a hrozně nevýrazné, takže jsem měla co dělat i já, abych to tam našla. To taky zvládnul.

Pak zas porozumění řeči, ptala se ho: kdo nám dává mléko, který zvířátko má dlouhý uši, co svítí v noci na nebi, na čem se vaří, který zvířátko loví myši, co se dává na hlavu atd. Pak zas naše oblíbené: čím se stříhá, z čeho se pije, atd. Bez problémů. 

Pak před něj dala tři věci: auto, miminko a klíč, dala přes to sešit a jednu věc zakryla a měl říct, co zmizelo. No opět z něho nevylezlo ani slovo. Tak to mi řekla, že těžko říct, jestli se jenom stydí nebo si to fakt nepamatuje. Takže to neudělal vůbec. 

Pak měl takový různý tvary složitý, bylo jich fakt hodně, na ně měl přikládat stejný tvary. Bez problémů. 

Pak měl sadu obrázků a měl ukazovat, co tam chybí, třeba tam byl zajíc bez ucha, vozejček bez kolečka atd. Bez problémů. 

Pak měl napodobit tah, napodobil kolo, čárku a kříž, vlnku už ne. Namalovala mu panáka, kterýmu chyběly nohy a jedna ruka. Tak to měl domalovat, no Tygr udělal jenom čáranice v těch příslušných místech , kde to mělo být a stačilo jí to.

Pak stavěl z kostek podle předlohy, takže jsme překonali už i most, zeď nezvládnul . Potom třídění knoflíků podle barvy.



Dále měl dvojici obrázků a měl říkat, jestli jsou stejné nebo ne, tak to si P. vystačl s "joooo" a "neeee". Ještě mu ukázala dva obrázky ženských obličejů a měl říct, který je hezčí. Taky správně.

Takže závěr furt stejný, celkový vývoj v rámci pro věk, ale už máme horší sluchovou pamět. Což znamená, že když on je ve stresu, tak má tendenci vypínat to mluvení a poslouchání řeči, a soustředí se jenom na ten stres. Nejde o nějaké ty běžné pokyny, ale pokud se ho někdo cizí na něco ptá, nebo je v cizím prostředí, tak prostě vypíná a neodpoví. Doma s tím samozřejmě problém není, to reaguje na všechno, jenže to je v pohodě. Ale ve školce jsem si toho všimla, že když je nervní a na něco se ho ptaj, tak prostě nevnímá.  Horší sluchová pamět je samozřejmě díky dysfázii a horší grafomotorika. 


To, co vím, že má extrémně nejistou povahu, takže potřebuje neustále ujištovat, že vše dělá dobře. Dělal tam to samé, co ve školce - vždycky dal prst (obrázek) nad správnou odpověď, a dokud mu ona neřekla "ano, máš to dobře", tak to tam prostě nedal (neukázal).


Takže i nadále expresivní vývojová dysfázie při normálním vývoji v rámci pro věk. Když jsem se ptala, jak je ta dysfázie těžká, tak stále spíše lehčí. Samozřejmě v porovnání s jenom opožděným vývojem řeči je to porucha těžká, ale v rámci dysfázie je lehčí .Máme dál dělat, co děláme a že to prý děláme dobře,  ale mám počítat, že nás čeká ještě strašně strašně moc práce, než ta řeč bude na úrovni vrstevníků. Kr si myslí, že do těch 8-9let by to měl zvládnout, pokud to půjde stejným tempem, jako to šlo doteď .


Co pro mě byla novinka a opravdu jsem to nevěděla. Děti s expresivní dysfázií nemají nikdy 100% porozumění jako zdravé děti. P. má v rámci expresivní dysfázie porozumění výborné, i nad rámec. Ale v porovnáním s naprosto zdravým dítětem je to porozumění tak 90%. Prý si toho já ani ostatní lidé nemají šanci všimnout, pozná to fakt jen odborník. On reaguje na vše i odpovídá, ale problém je v tom, že když se ho třeba zeptala na: co svítí v noci na nebi? A měl u toho obrázky měsíce, slunce, hodin a dalších. Tak on správně ukáže měsíc, ale pokud on dostane tu otázku a nebude mít obrázky, tak prostě "měsíc" neřekne, i když spontánně slovo měsíc zná a užívá, říká třeba "měsíc svítí". Ale laik si toho opravdu nemá šanci všimnou, pokud má obrázky, tak "odpovídá" správně i na velmi těžké otázky, není s tím problém.


Omlouvám se za rozhozené písmo, vůbec mi to nejde upravit.

3 komentáře:

  1. P je šikulka. Myslím, že zprávY V PODSTATĚ STÁLE POZITIVNÍ, jde to dopředu, takže super. Jasně, že bysme si každá uměla představit lepší stav ... ale jste dobrý!!! Držím vám palce a přeju krásné Vánoce! L+N

    OdpovědětVymazat
  2. Lucko, no napsala jsi to naprosto přesně. Já jsem to samozřejmě čekala, ale stejně pak nic moc, když člověk znova slyší, že ta cesta k nápravě bude ještě hooooodně dlouhá. Ale tak, není to konec světa, jsou mnohem horší postižení.

    Vám s Ninuškou taky krásné Vánoce a hlavně hodně zdraví :)

    OdpovědětVymazat
  3. No my se třeba nenapravíme nikdy,ale já jsem ráda i za náš stav,protože Justy je prostě zlato,nikdy bych nečekala,že se tak rychle odplínkuje atd...ta řeč mě samozřejmě hodně mrzí,ale nic nenadělám...bohužel:-(
    Péťa je na tom dobře a jak píšeš jsou mnohem horší postižení,takže myslím šikula!!!

    OdpovědětVymazat