Daisypath Happy Birthday tickers

pátek 19. listopadu 2010

Co pediatři neříkají....

Tento článek prostě napsat musím.... za tu dobu, co se pohybuju v komunitě lidí, kteří mají nějaký problém s vývojem a komunikací svých dětí ( možná už to budou desítky maminek, ne-li stovky), jsem zjistila, že většina pediatrů nedává základní informace o vývoji. Všude se řeší jen motorický vývoj - kdy dítě začalo sedět, kdy začalo lézt atd., přitom mnohem podstatnější věci opomínají. - a to mentální vývoj a komunikaci.

Často mi chodí IP zprávy nebo maily, kde se maminky ptají na můj názor. Mají pocit, že s jejich dítětem není něco v pořádku, ale pediatři a často i rodina a blízké okolí jim to vyvrací. A co mě šokuje nejvíc, 99% těchto maminek netuší, jak moc je důležité UKAZOVÁNÍ A SDÍLENÍ POZORNOSTI. Nedivím se, taky jsem to nevěděla. Nikdy mi na žádné poradně pediatra neřekla, či se nezeptala, zda můj syn ukazuje a sdílí pozornost. Jako prvorodička a absolutní amatér v tom, jak se starat o děti a jaký mají mít děti vývoj, jsem to prostě nevěděla. Bylo mi divné, že syn okolo roku stále pořád neukazuje, ale nepřikládala jsem tomu žádnou velkou pozornost. A mám takový pocit, že jsem se to snad nikdy nedočetla ani v žádné "chytré" knížce, které pojednávají o péči o novorozence a batole.

Přitom ukazování a sdílení pozornosti je základ komunikace, bez toho se normálně řeč vyvíjet nezačne. Ukazováním a sdílením pozornosti (tj, dítě ukáže prstem na pro něj zajímavý předmět, podívá se na maminku, udělá nějaký zvuk či gesto a podívá se zase zpátky, prostě "Hele, mami, podívej se, co je támhle úžasného.."), začínají komunikovat miminka již od 9m. "Limit" na ukazování je 18m, pokud dítě do této doby ukazovat nezačne, je někde problém a ne zrovna malý.

Základní příčiny toho, že dítě ještě v 18m věku neukazuje můžou být:
1) dítě je opožděné ve vývoji, tudíž je mentálně na nižší úrovni, než je jeho skutečný věk. Takže na ukazování má ještě trošku času, např. v 18m odpovídá mentálně na měsíců 13 ;). To byl náš případ, syn byl opožděný, a začal ukazovat a sdílet pozornost až někdy okolo druhého roku života.

2) dítě má nějakou poruchu komunikace, zejména poruchu porozumění. Dítě ukazováním a vyžadováním odpovědi neskutečně rozšiřuje svojí slovní zásobu. Dokud syn nezačal ukazovat, tak byla jeho slovní pasivní zásoba velmi malá. Slova ho vůbec nezajímala, neměl potřebu vědět, jak se co jmenuje. Až potom, co začal ukazovat( velice aktivně a v podstatě celý den), se jeho pasivní slovní zásoba dostala do roku do normálu. Pro srovnání, ve 24m rozuměl asi jako 13-15m dítě. Základní pojmy typu - jdeme, hají, hačí, dej atd.

3) dítě má PAS( poruchu autistického spektra). Neukazování po 18m života dítěte je jedna z hlavních indikací, proč dítě psychologicky vyšetřit, a potvrdit či vyvrátit diagnozu PAS.

Bohužel toto většina maminek neví, a tak nějak se obávám, jestli to vůbec vědí i pediatři :( Prosím, sdílejte tento článek na FB, dávejte na něj odkaz maminkám, které mají malé děti do 3 let. Je to nesmírně důležité.

17 komentářů:

  1. Tess naprosto s tebou souhlasím!!!Ani já jsem to nevěděla a dokonce ani moje okolí(ségry,mamka, nikdo)prostě to brali všichni u svých dětí tak nějak automaticky a vůbec jim nedošlo,že to Justy nedělá...Je fakt,že Justy neukazovala,ale od 15 měsíců s námi sdílela pozornost tím,že nosila věci(spousty věcí )a chtěla je od nás pojmenovat i to se prý počítá...dělá to do teď ale už méně,kolem 2,5 roku nás začala k věcem vodit a natahovat ruku na to co chce to jí zůstalo do dneška...my máme problém s ukazování do dneška nepoužívá prstík,ale celou ruku,je to asi otázka nácviku,ten prstík prostě né a né natáhnout...
    Prostě ukazování je fakt důležité a to moc,kdybych měla druhé dítě,tak už si to pohlídám...;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Luci, Tygr ze začátku taky ukazoval celou rukou, ale pak to nějak rychlo samo přešlo, a začal ukazováčkem.. nijak jsme to netrénovali, to ani nevím jak by se tohle dalo trénovat :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jojo, Tess, u autistů se ukazování ukazováčkem trénuje.
    A musím říct, že máš naprostou pravdu! Mně se pediatr kromě na motorické dovednosti zeptal jedině na to, jestli dcera mluví. Kdyý jsem řekla, že ne (v roce, v roce a půl, ...), tak prý mám počkat :o(

    OdpovědětVymazat
  4. Justy neumí používat ukazováček na nic,ani na mačkání,prostě ví že ukazováčkem,prsty tam šilichá,ale nic,mačká i ukazuje prstem a ted mačká palcem:-)

    OdpovědětVymazat
  5. jé pardon:-)psáno s Justy na klíně:-)
    *Justy neumí používat ukazováček na nic,ani na mačkání,prostě ví, že ukazováčkem a prsty tam šolichá,ale nic,mačká i ukazuje rukou a ted mačká palcem:-)spíš bych řekla,že je to u ní neobratnost v jemné motorice...

    OdpovědětVymazat
  6. Tuško, tak to jsem fakt nevěděla, že u autíků se to ukazování trénuje...slyšela jsem o trénování očního kontaktu, to jo. Stejně ale nevím, na kolik to ukazování lze naučit..asi jenom ve smyslu toho, že si autistické dítě ukáže na to, co chce....ale ve smyslu sdílení pozornosti asi ne... to si fakt nějak neumím představit..

    Luci, aha, a ptala ses na to někoho? Mi to přijde zvláštní, že by měla tu jemnou motoriku až tak špatnou...mačkat umí už i roční děti....

    OdpovědětVymazat
  7. Právě neptala,ale příjde mi to tak prostě neví kterým prstem jako máčknout...divný..ten ukazováček prostě nepoužije..

    OdpovědětVymazat
  8. Ninuška je teda mentálně hodně pozadu, ale i tak, pokud má být na rok ... mohla by mačkat, ně? Já to taky nechápu proč aspoň nezmáčkne něco. Čudlíky a knoflíky jí nic neříkají. O ukazování ani nemluvím. :o(

    OdpovědětVymazat
  9. Lucko, no já si tak trošku myslím ( z toho, co píšeš na blogu), že Ninušku to prostě nezajímá. Tam asi nejde o tu jemnou motoriku, ale spíš o ten mentální deficit...

    těžko ti může něco ukazovat, když ji to nezajímá...to je bohužel ten základní problém :(

    třeba P. byl (asi)do roka v normě, nám se ten vývoj opozdil až mezi 1-2, tam bylo fakt mrtvý období..a co vím, tak takový ty hračky, který maj čudlík a po zmáčknutí něco dělaj, to už zvládal v pohodě někdy v 8měsících...

    OdpovědětVymazat
  10. Luci, jinak si myslím, že pokud u Ninušky fakt není PAS...tak ona i ukazovat bude, ale holt to asi bude dlouho trvat ;)

    OdpovědětVymazat
  11. Tess, napsala jste to úplně přesně. Už je to dávno "co jsem jako prvorodička a absolutní amatér", hledela pomoc při podezření, že mé dítě asi neslyší. Byla to podobná situace. Držím palce. Péťa je krásnej kluk.
    Evina K.

    OdpovědětVymazat
  12. Máš pravdu, některé maminky to opravdu neví, často si říkají "On má čas, on to dožene." a většina pediatrů podle mě začne nějakou narušenou komunikační schopnost řešit až ve třech letech. :-(

    OdpovědětVymazat
  13. Martino, a víš, co mě fakt naštvalo? K Dr. to chodím řešit asi od 20m, že se mi P. nezdá...furt nic nic..dobrý..pohoda...

    ted jsme byli na tříleté prohlídce, kdy se konečně srovnal ve všem na normu( až teda na mluvení), ale jinak vše ok...a v průkazce máme poprvé zatrženo, že PMV neodpovídá :-x přitom to není pravda, a když to pravda dřív byla..tak tam má zaškrnuté v normě :P

    OdpovědětVymazat
  14. Ahoj, diky za clanek...muj syn ma 20m a neukazuje vubec. Kdyz neco chce tak me k tomu dovede, ale vetsinou ma vsechno co by mohl chtit kolem sebe (piti, hracky...) trochu me to znervoznuje ALE ukazovacek umi pouzivat naprosto bez problemu - na iPadu ovlada prepinani pohadek, krasne macka klavesy na pianu, macka hraci pismenka na hrackach...stoura se v nose :)) takze nevim zda se obavat. Je to strasne klidne dite, skoro neplace, nicmene nemluvi (ale mame doma 3 jazyky) nema rad cizi lidi ani deti, ocni kontakt jen se mnou nebo pri hre i s tatou jinak nic moc, na jmeno se otoci tak na popate. Signaly to jsou varovne, nicmene nechci plasit, je celkove introvertni tezko tedy rict jestli je to charakter nebo dysfunkce. Co myslite? Dekuju! Kris

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. koukam ze ozivuju 6 let starou debatu - snad se nekdo chytne :)

      Vymazat
  15. Snad se někdo chytne,zajimalo by mě jestli děti co neukazovaly byly nakonec autisti nebo ne. Moje mala má 19 měsiců a neukazuje a když ji na něco ukážu já tak mi prst odstrčí nebo když na něco ukážu at mi to podá tak se vztekne. Nemluvi, říká jen mama. Jednou jsme ji s manželem slyšely říct NE a ROHLIK,ale už to nezopakovala. Očni kontakt měla dlouho špatný ,ale už je to lepší,ale má ho spís semnou a s tatkou. Lžičkou jist nechce,ted do pusy se strefí ale neumi to nabrat. Byli jsme ne neurologii a tam nám řekli že podezření na PAS je ,ale zádný psycholog nas tak brzo nehce vzít nebo že je jeětě brzo, tak nevim.

    OdpovědětVymazat
  16. Zdtaviiim...Aj mna by zaujimala ako su na to vase deticky s odstupom casu... :)

    OdpovědětVymazat