pátek 17. září 2010

Porucha pozornosti

V poslední době začínám mít podezření i na nějakou lehčí formu poruchy pozornosti. Péta u ničeho nevydrží, ani u činností, které ho baví- max. 10 minut. Natož u činností, které ho moc nebaví a "musí" je dělat- skládání obličejů, puzzlíků, přiřazování atd.

Pohádky to samé, chvilku ho to zaujme, ale za pár minut už běží dělat něco jiného. Nevím, jak dlouho by mělo udržet pozornost skoro 3.leté dítě, ale těch 10minut mi přijde fakt málo. Jak už jsem psala v minulém článku, v poslední době je strašně těžké dělat s ním něco pořádného. Schválně dělá, že to neumí, kouká, kde co lítá, utíká dělat něco jiného.... mám z toho docela depresi, protože kdyby to mělo pokračovat stejným stylem, tak by se toho asi moc nenaučil :(

Blíží se nám vyšetření u Dr. Krejčířové - ve 3 letech by tam měl skládat právě ty obličeje, ukazovat složitější věci a celkově to vyšetření by mělo být více náročnější, než v těch 2,5- kdy jenom dělal převážně senso-motorické úkoly, barvy, tvary a ukazoval obrázky. S tím odhadem slovního porozumění už jsem taky víc skeptičtější, než dříve. Péťa sice běžně reaguje na všechny pokyny, udělá, co chci...prostě v běžném životě není problém, ale mám obavy, že na 3 roky to porozumění určitě nebude. Nevydrží poslouchat ani krátkou pohádku( podle mě jí nerozumí), strašně špatně zachycuje děj, když se hodně mluví v kuse. Je toho víc. Sice oproti tomu, jak na tom byl před rokem, kdy téměř nereagoval na řeč vůbec, je to už paráda. Normálně se domluvíme, cizí člověk by si už ani nevšimnul, že by Péta nerozuměl...ale já vím, že to ještě vůbec není 100%, jak by to mělo být....

Ještě donedávna ve mně byla maličkatá naděje, že by to přece jenom mohla být bud "jen" expresivní dysfázie, nebo dokonce opožděný vývoj řeči, ale už tomu přestávám věřit. Bude to asi ještě dlouhá a trnitá cesta, ale doufám, že ji vybojujeme :)

Jinak co se týče komunikace neverbální a psycho-sociálního chování, tak za ten rok je pokrok neskutečný. Z uzavřeného bojácného dítěte, je ted vcelku hodně komunikativní osůbka, která se na každého směje, druží se, hraje si s dětmi.Má spoustu zájmů, je hodně zvídavý.  Neustále sdílí pozornost, napodobuje, má neuvěřitelnou paměť, doma pomáhá. V tomhle je moc šikovný :)

Bohužel ta řeč ho neskutečně brzdí :( omlouvám se za neoptimistické téma, ale dneska to na mě zas nějak padá.

2 komentáře:

  1. Terez,
    já vím, že tohle ti moc nepomůže, ale Péťa je přece neskutečně šikovneja udělal za tu dobu "intenzivní" péče strašně moc pokroků.Mám pocit, že někde jsi psala, že za 5 měsíců poskočil o rok. To je přece úžasné - jako by jel na 200%.

    S tím, že dělá, že něco neumí - netlačíš moc na něho, "nezkoušíš" ho jakoby pořád z něčeho? Nebo neděláte dokola věci, které už Péta dobře ovládá a připadá mu to nuda?

    S pozorností neporadím - my máme těžkou poruchu pozornosti - takže by se mi hodily spíše rady.
    S porozuměním - ono je to těžký, když od dítka nemůžeš dostat verbální zpětnou vazbu. Beatka taky nevydrží poslouchat celou pohádku, občas to dělám tak, že já čtu pohádku a ona si u toho dělá něco svýho (třeba trhá letáky). Ale pak se nad obrázkem zeptám, kdo že to sežral Koblížka a ona bez problémů ukáže na obrázku lišku. Tím chci říct, že to, že dítě u tebe nesedí na klíně neznamená, že nevnímá, co se děje kolem, o čem mluvíš.
    A z pohádek mi připadá na porozumění úžasná pohádka O veliké řepě - nakresli si řepu, dědečka, babičku, vnučku, psa, kočičku a myšku (fakt to nemusí být umělecké kresby) a můžete povídat s ukazováním. A dá se takhle udělat více pohádek - prostě budete hrát spolu divadlo :-)

    Markéta s Beatkou

    OdpovědětVymazat
  2. Markét, ono to bylo takhle. Když jsme byli poprvý u Krejčířový(27m), tak byl opožděný v psychomotorickým vývoji- ve všem byl na 18m, v porozumění řeči dokonce na 15m. Pak jsme tam byli za těch 5 měsíců znova(32m), a to už teba byl v psychomotorickým vývoji na svůj věk( tam byl ten velkej skok), a odhadovaný porozumění 21-24m. Takže v tom psycho-moto vývoji skok velkej, v tom porozumění až zas tak ne. Tam už se to jakoby vyvíjí tak, že to jde dopředu, jak má...ale to zpoždění už holt nedohnal zatím.

    Jinak máš pravdu, já ho "zkouším" furt, jsem z toho úplně nemocná. Fakt mám schízu z toho, že by třeba jeden den "nic" nedělal, jen si tak hrál. V tomhle se musím fakt srovnat. Ale právě se s ním snažim dělat věci, které neumí nebo mu ještě moc nejdou. Jenže on je taková povaha, že když mu něco nejde hned, jak si představuje, tak chytne hysterák a už to dělat nechce. Nemá vůbec trpělivost. To samý i v tý sebeobsluze, normálně si sundá boty, ale jak se mu tam třeba něco zasekne a nejde to hned, tak hysterák a musím mu to svlíkat sama.

    On většinou pracuje, až když uzná, že ten úkol umí, tak pak ho dělá...ale jakmile by se musel trošku snažit, tak to prostě ne :P to asi bude povahovej rys bohužel :D

    Beatka mi přijde hrozně šikovná, na to, že by teda měla mít těžkou poruchu pozornosti, tak podle fotek( jasně, nevidím ji v reálu ;))mi přijde, že maká úplně úžasně a fakt vydrží dlouhou dobu. Ale ona asi nemá problémy s porozuměním řeči nebo minimální jenom? To je právě to, že on u té pohádky fakt nevydrží..já mu něco říkám, a on je schopnej se zvednout a jít se dívat z okna někam do jiné místnosti :D

    Jakoby to porozumění je na takové úrovni, že fakt všechno podá, přinese, udělá. Je schopný na slovní pokyny normálně fungovat, ale jakmile by měl poslouchat nějakej příběh, nebo nějaký složitější vypravování, kde se fakt v kuse mluví, tak okamžitě vypíná pozornost a myšlenkama je někde jinde. Proto si myslím, že on fakt tu poruchu porozumění má a ne zrovna úplně lehkou. Jako oproti tomu, co to bylo fakt před rokem, kdy jsme ani neslavili 2.narozeniny(měl to totálně na háku, vůbec nechápal, vo co go), rozuměl fakt asi jako 13m dítě.. tak už ted je to zlatý, je to úplně jiný dítě...ale holt do "normálu" v tý řeči a porozumění má ještě daleko.

    OdpovědětVymazat