Daisypath Happy Birthday tickers

pátek 8. dubna 2011

Počítání Boba Soba

Další knížka od Jiřiny Bednářové - zaměřená na Rozvoj matematických úvah a logického myšlení. Zatím jsme dělali pár stránek - ze začátku je to hlavně o pojmech malý - velký, vysoký - nízký, široký - úzký, plný - prázdný atd.
P. s tímhle zatím nemá problém, dneska jsem koukala do Diagnostiky dítěte předškolního věku, a ty jeho matematické úvahy i logické myšlení podle té knížky dosahují úrovně 5, v něčem až 6 let. Zatím rozlišuje počty do 5 ( na povel donese požadovaný počet), čísla jako symboly pozná do 10 - to jsem ho neučila cíleně, čísla ho zajímají. Názvem zná všechny tvary - trojúhelník, čtverec, obdélník, kříž....jako raritku uvádím, že pozná i slovo "tubus", ale to jen díky tomu, že ujíždím na musli z Mixit, a to je balené v tubusech :D :D :D Takže s touhle oblastí zatím problém není, uvidíme do budoucna.
Vedeme dítě k porovnávání podle velkosti, zautomatizování a plnému pochopení pojmů malý, velký. Velká světla může dítě vybarvit žlutě, malá červeně.
Porovnávání podle velikosti, pojmy malý, velký. Obtížnější varianta úkolu se čtyřmi velikostmi. Postupně vedeme k uvědomění, že pojem malý neoznačuje pouze jednu velikost, že vždy záleží na porovnávání s okolními předměty.
Pojmy větší, menší. Porovnávání podle velikosti.
Pojmy nízký, vysoký. Podle velikosti - výšky.

8 komentářů:

  1. Tess, díky za tip. Pořád koukám po nějakých knížkách pro Sárinku, ale nic moc. Sob Bob vypadá dobře, ale zdá se mi to pro ni těžké. Sára má ráda čísla a písmena, ale pojmy vysoký - nízký, široký - úzký, plný - prázdný to nedá. Nevím, asi jsem hodně náročná, ale já si představuji něco hodně názorného, barevného a hlavně většího formátu. Apla teď vydala pro autis. děti "Obrázkový slovník soc. situací". Listovala jsem jím a nevím. Je malovaný tak, aby prý podle něho malovaly i rodiče. Je černobílý, obrázky jsou tak malé, že je sotva luštím, nevyužívají plochu stránek. Kresba zvláštní, neoslovila mne. Vím, že to dělají spec. odborníci, kteří mají zkušennosti, ale mně se to moc nelíbí. Stejně ho asi budu muset koupit, protože nic podobného v současné době na trhu není.

    OdpovědětVymazat
  2. Leni, ono to právě není zaměřené "jen" na ta čísla atd. Matematické úvahy právě zahrnují tyhle pojmy slovní. Já jsem taky nechápala, podle čeho nám Krejčířová ve třech letech dala do zprávy : dobré základy logického a matematického myšlení- když tam nic nepočítal. Ale to bylo právě kvůli tomu, že znal názvy barev, rozlišoval velký-malý a tyhle věci.

    Tohle je právě o porozumění řeči (abstraktních pojmů), a s tím mají autíci nebo děti se smíšenou dysfázkou problémy. U nás s tímhle problém není, rozumí fakt naprosto všemu...na to, jaký měl ze začátku (okolo dvou let) problémy s mluvenou řečí, tak ted bych řekla, že v tom porozumění je i dál, než někteří zdraví vrstevníci...

    K těm obrázkům - mně právě vůbec nevyhovují ty Simonovy pracovní lisy, ty obrázky jsou hnusné a černobílé..ale spousta rodičů si to chválí :P

    OdpovědětVymazat
  3. Občas zjišťuji, že v knížkách není to, co by se zrovna hodilo a občas mě chytne to, že kreslím pracovní listy. Logopedka ve školce mi moje kresbičky nedávno začala chválit a že to prý mám vydat jako knížku. :D
    Lenko, Tess, jestli máte nějaký tip, co nakreslit, sem s ním. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tess, je bezva, že to Peťovi tak jde a srovnává se s vrstevníky. My umíme barvy, tvary, čísla do 20, nějaká písmena, ale porozumění pořád hodně vázne, i když se to nedá srovnat s tím, co bylo před rokem. U nás je ten autismus víceméně jasný, takže to půjde pořád ztuha, ale hlavně že to jde. Soba Boba asi vyzkoušíme, když se nebude hodit teď, později určitě. Tak ještě jednou díky za tip a pozdravujeme Péťu.

    OdpovědětVymazat
  5. Leni, to víš, že to bude lepší...ono k autismu se může pojit i ta dysfázka, ale tomuhle já fakt nerozumím, jak se to určuje, když u autismu je to porozumění řeči a samotná exprese oslabená sama o sobě.

    Vím, že to takhle má Jára od Moniky, ale tohle je na mě už moc složitý, já jsem ráda, že se orientuju v té dysfázce jakž takž bez jiných diagnoz k tomu.

    Tak držim palce, at dopadnete, co nejlíp. Sárinka je šikulka velká :) mě by ani nenapadlo při čtení blogu, že je nějak "jiná. Pac a pusu :)

    OdpovědětVymazat
  6. Jé Marti, ty máš ale výhodu, že umíš kreslit. Já to zkoušela, ale jsou to patlaniny. Pokud něco Marti vydáš, koupím si to, určitě to bude dobré jako tvé dortíky apod. Sárinka teď miluje "Malované čtení" od Jiřího Havla. Dívala jsem se i po jiných knihách, ale jsou hodně složité. Hodně čtení, málo obrázků. Nevím, proč někdo nevydá něco jednoduššího s více obrázky. Témata mohou být různá - příběhy, povolání, v obchodě,říkanky prostě cokoliv. Také nám chybí pracovní listy zaměřené na emoce. Např. klukovi uletí balónek, přiřadím emoci - smutný, brečící. Holka si koupila zmrzlinu - emoce smějící. Tváře s emocemi mám, ale ty situace prostě nedám. Taktéž postrádám sociální situace. Co se může a co ne. Přecházím na zelenou a ne na červenou. V autobuse nekřičím, jsem potichu. Nechytám do zásuvek apod. Bylo by toho Marti asi víc, ale teď zrovna řešíme tohle.

    OdpovědětVymazat
  7. Leni, jestli něco vydám, tak to bude trvat ještě hodně dlouho. :D Ale beru tě za slovo, ty situace s emocemi ráda udělám. ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. Jéééé, tak to se těšíme.

    OdpovědětVymazat