úterý 12. dubna 2011

Co jsme si donesli z RP

Už začínáme mít problém, že jaksi není z čeho vybírat. Všechno jsme doma bud měli, nebo už je to fakt pro malé děti. Ale něco se ještě našlo :)

Ferda učí - kde bydlí. Dítě poznává zvířátka a jejich prostředí. Formou puzzle, vždy dvě zvířátka - prostředí- větný pásek.
Další pomůcka je od Ravensburgeru, bohužel opět to není česky, ale pro změnu německy. Takže kde sehnat moc neporadím. Na karty, kde je 9 obrázků přikládá dítě obrázek stejný. Je to poměrně těžké zrakové rozlišování - obrázky se liší směrem, barvou a celkem malými detaily. Moc se mi to líbí. Je to od 4 let, ale P. se s tím popral celkem statečně, spletl se občas.
Další je pexeso od firmy efko. http://www.efko.cz Princip hry je, že obsahuje kartičky, které jsou řazeny po 12. Vždy 12x obrázek, 12x pozadí a 12x obrázek i s pozadím. Cílem hry je, aby dítě našlo vždy 3 kartičky, které k sobě patří. Varianta pro malé děti je tam popsána tak, že se rozloží obrázky na obdélník 3*12 a dítě hledá (zrakové rozlišování). To se mi zdálo šíleně těžké, nezvládala jsem to skoro ani já, takže jsme začali na 3*3 a to mu šlo pěkně. Varianta pro starší děti je jako klasické pexeso, ale hledají se 3 obrázky místo 2.
3D puzzle medvídek - jednoduché.
Vkládací puzzle auto, to je dost těžké, moc mu to nešlo a mně taky ne:D

Přidávám ještě video, kde pracujeme s Ferda mravenec učí čísla. Je tam už dost nesoustředěný, předtím jsme pracovali skoro 2 hodiny a mám podezření, že mi na začátku místo "kravička" rozuměl "krabička", aspon podle reakce :D

13 komentářů:

  1. Tess, závidím vám, že si můžete aspoň nějaké pomůcky z RP půjčovat, u nás to nějak nefunguje. Vše musím kupovat.

    OdpovědětVymazat
  2. To pexeso mě hodně zaujalo.
    A Péťa je velký šikula. ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Lenko, jak to???? Vždyt to je jedna z hlavních funkcí RP - zapůjčovat didaktické hračky. My tam od září končíme, takže taky smolda, ale zas teda snad bude ta školka:)

    Marti, no mně se to zdá fakt těžké, to je možná tak pro školní děti...

    OdpovědětVymazat
  4. Tess, já vlastně ani nevím. Nemají dost peněz a když něco mají, tak to potřebují i pro další výuku. My chodíme jednou za 2 až 3 týdny a v tu dobu by jim to chybělo. Hodně čerpají z blogů, což všechno mám. I když na jednu stranu musím uznat, že z i zmála udělají hodně. Z obyčejných dřevěných barevných kostek jsme stavěli, hráli si na jídlo, počítali a určovali barvy. I když nové věci bych určitě přivítala. Myslím si, že bych mohla zásobovat spíš já je:-) Ale tam je to zase o přístupu a ten je zatím nenahraditelný. Píši zatím, protože nám ta paní odchází na MD. Jinak na logopedii mi půjčí občas knížku, nebo mi něco nafotí, za to děkuji, protože jinak všechno kupuji.

    OdpovědětVymazat
  5. Aha, ona každá RP to má asi jinak, ale už jsem četla, že některé nemají finance. My tam chodíme jednou za měsíc až měsíc a půl.

    Abych řekla upřímně, tak mimo těch hraček nám to tam tak nějak nedalo nic moc. Já na ty společné akce nechodím, vůbec na to nejsem, ani nějak nemám zájem se setkávat s rodiči postižených dětí. Teda aby to nevyznělo blbě, s těma, se kterýma jsem v kontaktu přes net nebo jinak, to se ráda setkám...ale takové to "cílené setkávání" já fakt nemusim...

    navíc oni tam zrovna žádné dítě s dysfázkou nemají, mají tam spíš děti s autismem, DMO, MR atd., a to jsou úplně jiné problémy, než máme my.

    Já jsem takhle v těch informacích nebo tak dost soběstačná, takže opět jsem od nich v tomhle směru nic nepotřebovala.

    No a co se týče logopedie, tak tam to nějak moc nefungovalo, to spíš až v poslední době. Takže u nás nejvíc pomáhá naše logopedka, kam chodíme od srpna, tam udělal fakt mega pokrok, co se týče mluvení.

    Ale jinak RP celkově je skvělá organizace, která určitě pomáhá skvěle...

    OdpovědětVymazat
  6. No Tess, u nás je to taky zvláštní. Asi rok jsme chodili do RP, ale pak Sárinka začala chodit do školky a nám bylo mylně řečeno, že do RP (když má asistenta)už chodit nemůže. Říkala jsem si tenkrát, že si tam stejně jen chodí hrát, že to může i doma. Po roce jsme se tam ale vrátili. Chyběly mi informace, které jsem na netu nenašla a vlastně ani nehledala. Zvykla jsem si totiž na Sářino chování a některé věci mi nějak nedocvakly. Myslím, že RP je teď hlavně pro mne, kde vše konzultuji a radím se. A taky odkoukávám, jak se vlastně s takovými dětmi hraje. Na logo už chodíme hodně dlouho a taky jsem to chtěla jednu chvíli vzdát. Proč chodit na logo, když Sára vůbec nemluví? Sára si ale zvykla, že někam chodí, kde se něco od ní vyžaduje. Řeč se může začít pilovat, až teď po těch letech, ale nelituji toho. Jinak na setkání rodičů také nechodím. Není to ani tak z důvodu, že bych nechtěla, ale toho času moc není. Navíc jsem na jedno takové setkání šla a přešlo mne to. Myslela jsem si, jak si pokecám s rodiči s podobně postiženými dětmi a byla jsem tam jen já, maminka zdravého chlapečka, prý to tam mají levnější, slečna, která to vedla (ale neměla zrovna náladu) a jedna bezva maminka, ale byla tam nová a spíš potřebovala informace, co se děje s jejím dítětem. Takže tady v Olomouci ani v podstatě nikoho neznáme. Ta péče je stále ale nedostatečná, co si nezjistíš, to nemáš.

    OdpovědětVymazat
  7. Lenko, ono by to mělo být tak, že Raná péče nahrazuje SPC, takže když dítě nastoupí do předškolního zařízení, tak to většinou pak spolupracuje s jiným SPC a dítě v RP končí. My tam taky skončíme, jakmile nastoupí do školky.

    Ale jemu už budu 4 a nemá postižení tak vážné, aby tam měl důvod zůstávat až do sedmi let. Ta naše školka pak už spolupracuje s SPC, které se specializuje na vady řeči.

    Jako já tady nechci na RP kydat špínu, to půjčování hraček je fakt skvělý, dostali jsme i dost dobrou zprávu k zápisu do školky atd.

    Ale třeba ze začátku se mi zdálo, že je na mě dost vyvíjen nátlak v tom směru, abych se stala členem sdružení a podobný věci, který já fakt nemusím.

    Ono stačí, že mi neustále nabízí nějaké jejich aktivity - např. rukodělné práce s ostatními maminkami :D no já mám osypky, jen to slyšim :D plavání - Tygr do bazénu nevleze, ani kdybych ho měla zabít:D koníčky - Tygr by na koně nevlez:D no a takhle můžu pokračovat do aleluja :D

    ono fakt je podle mě nejlepší získat ty informace právě takhle přes různé blogy, diskuze...kde jsou lidi, které mají stejné problémy jako ty..než nějaké obecné informace od "odborníků", kteří dost často až tak velkými odborníky nejsou :P

    Jinak Sarinka nemluví vůbec? Ona ta logo pro nemluvící děti je přece jenom jiná, a kor u dětí s poruchama PAS..to chce najít asi hodně dobrého a zkušeného logopeda.

    Jo, na jednom setkání z RP jsem byla..bylo tam pár lidí, co jsem koukla, tak tam byl chlapeček s Downem, pak nějakej chlapeček, co hůř mluvil...jeden, co hůř chodil a u dvou dětí jsem nepoznala vůbec, co by jim mělo být. Já musela být s Tygrem tak jako tak, takže jsem tam byla mezi dětma..a ty maminky si povídaly mezi sebou, takže opět klasická situace, jako když jsme někde mezi dětma bez problémů... děti si hrajou, matky kecaj a pijou kafe..a já s Tygrem mezi dětma, páč sám by tam mezi nima nebyl :D :d :D

    OdpovědětVymazat
  8. Tak u toho posledního odstavce jsem se musela smát, to je přesně náš případ. Já bych zase nějaké ty aktivity brala. Sára potřebuje mezi děti. Do školky chodí málo, protože když tam není přítomna asistentka, tak tam nemůže. Do běžných kroužků chodit nemůže a ty speciální jako muzikoterapie apod. tu nejsou. Tohle nám tu hrozně chybí. Naivně jsem si myslela, že nám třeba ta SPECka pomůže s výběrem školky, ale kam nezavolám, co si nevyběhám prostě nemám. My pořád ještě nevíme, kam teda budeme chodit a nikoho to nezajímá.

    OdpovědětVymazat
  9. Zapomněla jsem na tu řeč. Sára asi tak před 3/4 rokem začala říkat počáteční slabiky u slov. Pak postupně přidávala druhou slabiku, teď řekne i čtyřslabičná slova. Výslovnost je zatím špatná, ale dá se jí rozumnět. Celý den tu pusu nezavře, ale nejsou to slova v běžné řeči, ale celé písničky. Už dokáže hodně slov vyslovit, ale zatím řeč málo používá. Nejsou to úplné echoálie, neopakuje bezmyšlenkovitě, ale není to ani běžná řeč. Ještě nikdy se mě na nic nezeptala, neumí to.

    OdpovědětVymazat
  10. holky omlouvám se za vpád do diskuze, ale o té rané péči je to zajímavé. Já jsem myslela, že je to všude stejné... k nám dojíždí raná péče z charity v Krnově, půjčují pomůcky, knížky, oni zase nemají prostory pro děti a setkávání, což mi stejně jako vám, nevadí :-))spolupracují s spc ...
    Lenko, docela mě překvapilo, že v tak velkém městě jako je Olomouc je takový problém, který bych čekala spíše u nás, na severu :-)) ono to asi bude hodně o lidech a jejich nadšení. Jinak já jsem Rané péči taky několik hraček, které by se jim mohly hodit a Kryštof si s nimi už nehraje darovala a počítám, že ještě nějaké podaruji, vždy jsou rádi :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Je to o lidech, ale hlavně o těch penězích. U nás to dokonce jednu dobu vypadalo, že RP končí. Naštěstí to ustáli, ale peníze, které měli dostat, dostali jen omezeně. Neví, jak dlouho vydrží. A tak je to tu se vším. Bohužel.....

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj, já tedy můžu naši Ranou péči - Liberec, jen chválit. Funguje to tedy tak, že k nám poradkyně cca 1x6týdnů jezdí, já bych přivítala i nějaké ambulantní konzultace u nich, ale na to nemají kapacitu. Půjčují nám hračky, literaturu, konzultují, pomohli nám se školkou, skvělá spolupráce. Co u nás nefunguje, tak to je právě SPC. O nějaké práci s dítětem nemůže být ani řeč, jediná aktivita bylo absolvování vstupního vyšetření a sepsání návrhu IVP do školky. Ve školce byli zatím jednou a frekvence 1xročně je prý obvyklá. Takže já se docela děsím toho, až nás z rané péče vyřadí, naštěstí tady u nás můžeme být až do 7 let...

    OdpovědětVymazat
  13. Hani, tak přesně funguje SPC i u nás. Absolvovali jsme u nich vstupní vyšetření, napsali nám doporučení na asistenta do školky a jednou za rok provádí kontrolu ve školce. Nic víc nic míň. Očekávala jsem aspoň tu pomoc ohledně výběru školky. Je to tak asi nastaveno všude. Máme aspoň štěstí, že ty pracovnice, pod které spadáme, jsou velmi vstřícné a ochotné.

    OdpovědětVymazat