čtvrtek 30. června 2011

Logopedie 29.6.

Včera P. super spolupracoval, logo říkala, že to zatím bylo úplně nejlepší za celou dobu. Přišlo mi docela vtipný, jak on odpovídá. Pokud se ho ptá na něco, co umí vyslovit, tak odpovídá podle pravdy. Např. se ho ptala, jestli jsme přijeli autobusem nebo šli pěšky. Tak řekl "autobus". Jestli mám kartu nebo jízdenku, tak řekl "kartu". Jestli řídil pán nebo paní, tak řekl "pán". Ale pak přišly otázky, co měl k snídani (měl Brumíka). Logo se ho ptala, jestli měl rohlík...tak řekl, že jo... jestli na tom rohlíku byla šunka nebo sýr, tak řekl "sýr". Prostě si vždycky něco vybral a to zopakoval. Ač jsem si 100% jistá, že otázce rozumí, tak jakmile to slovo nemá v aktivní slovní zásobě, tak ho jenom opakuje..a neodpovídá reálně na otázky :P

Jinak u nás začínají celkem slušné hysteráky :((( P. nikdy nebyl nějak vztekací a uřvané dítě, on byl spíš taková "fňukna", ale vzteky nkdy nebyly ( nebo jenom minimálně). Ted bohužel už jsou, a vždycky se to týká toho, že s námi nemůže normálně verbálně komunikovat. Buď jde o situace, které potřebují nějaké širší vysvětlení, aby jsme pochopili, o co jde. P. pak točí dvě slova dokola, zuřivě naznačuje a my to nechápeme. Nebo mu prostě nerozumí  - má svoje výrazy (které ale označují i více slov), a pak je člověk v pytli :( včera furt hlásil, že chce "aíky", my jsme mu nerozuměli...takže tu běhal, řval, dupak a vztekal se...a křičel to víc a víc nahlas... až pak nás odtáhnul ke skřínce, řekl "vzít"...a ony to byly nahoře "kapesníky".... a takových situací bude zřejmě pořád přibývat... :(

Znovu přemýšlím nad nějakou alternativní komunikací. Nám ji tedy nedoporučil nikdo, ani Krejčířová, ani v Rané péči ani logopedka, jelikož P. rozumí mluvené řeči normálně (i lehce nad svůj věk), a taky mluví....takže prý je u něj nejdůležitější rozvíjet hlavně to verbální vyjadřování. Prý kartičky nepotřebuje (znaky). Ale právě pro tyhle situace by mi přišly fajn, jelikož když mu prostě nerozumíme, tak by ukázal kartičku...ale nejsem si tak jistá, jestli by to mělo opravdu cenu, protože on se chce vyjadřovat už hodně složitě, a na to nějaká kartička stejně moc nestačí. My to slovo většinou nějak vyluštíme, ale potom je problém zjistit, co chce v kontextu....

Přidávám nácvik hlásky G


Hláska G se vyslovuje stejně jako hláska K, pouze je potřeba vyslovit ji více nahlas. Hláska K je neznělá, hláska G je znělá. Většinou si dítě hlásku G osvojí automaticky ihned po vyvození hlásky K.

slabiky:
GA, GE, GY, GO, GU

slova:
gatě, gauč, golf, guláš, gumáky, gumový, gesto, generace, gazela, galon, galoše, gól, guma, Gustav, Gábina, gouda,
Golem, gepard, Gita, gumový, gumuje, gumáky, vygumuj, kdo, kde, kdopak, kdykoliv, sága, logo, mega, omega, liga,
laguna, legrace, legrační, lego, leguán, jaguár, nugát, Magda, někdo, Olga, doga, vagon, legie, legíny, Egypt, magnet,
magnetofon, Hugo, fagot, begónie, angína

věty: 
Gita gumuje obrázek. Gustav má rád nugátové bonbony. Obuji si gumáky. Kdo to ví? Kde je guma? Gábina má nové
lego. Magda viděla v zoo leguána a jaguára. Hugo má angínu. Gábina má gumový míč. Táta má nové gumáky. Máma
používá gumové rukavice. Gustík dal gól. Ve škole je magnetická tabule. Ve vagónu nikdo není. Olga nosí gumáky.
básničky:
Magda hezky maluje,
Gumou trochu gumuje.
Magdo, Magdo negumuj,
Gumu podej, nehubuj!
Gusto, gusto, gustíku!
G je jak půl preclíku,
Guma jako křížala,
G je tenká žížala.
Kdo ví, kdo ví, kdo to kope,
Kdo to volá: gól já dal!
Je to Hugo – volá kluky,
A láká je na fotbal.
Kdopak fouká na fagot,
Fugu nebo polku?
Gábina u bogónie
Fouká na pikolku

7 komentářů:

  1. Takovým způsobem odpovídá hodně dětí, i když to slovo v aktivní zásobě mají, a někdy je to docela zábava. :)

    Co se týká té alternativní komunikace, tak v popsané situaci by to taky nepomohlo. Jak píšeš, na to žádná kartička nestačí.

    Možná se připrav na to, že to může být horší. Takových situací bude opravdu přibývat. A hlavně, vy mu doma ještě celkem rozumíte. Někdo jiný, ve školce apod. třeba ne. A ještě pak přijde doba, kdy si sám dobře uvědomí, že má nějaký problém a že mu prostě každý nerozumí, protože nemluví tak jak jiné děti. :(

    OdpovědětVymazat
  2. Marti, no to je bohužel přesně ono :( já jsem viděla, jak nemluvící děti třeba z kartiček skládají i věty typu : "Já chci bonbon" atd., ale to mi stejně přijde hrozně málo. On prostě chce už takový složitý věci, který se nák popsat fakt nedají. Třeba včera děda věšel prádlo a P. mu vždycky z kyblíku přes okno to prádlo podává a kolíčky, a jeden kolíček mu spadnul za topení. Tak jsem ho vylovila a řev jako prase :P a furt říkal "děda děda" a ukazoval, na něj a směrem jako z toho okna.. tak my jsme si furt mysleli, že chce, aby šel domů oknem...tak mu táta vysvětloval, že fakt oknem nepoleze :D a stejně řev, a pak jsme jako vyluštili, že chtěl, aby to táta obešel a ten kolíček mu vylovil on, a pak si sednul vedle něj... no než jsme na to přišli, tak tady lítal, ječel a dupal :D byl fakt nepříčetnej :P

    a jak píšeš, my doma mu ještě jakž takž rozumíme (i když čím víc mluví, tím to je horší mu rozumět nějak), ještě mu jakž takž rozumí logopedka a tím to hasne :P Ty učitelky v logo školce musejí být fakt geniální, když si představim, že tam mají 12 dětí a každý mluví nějak jinak (blbě) :P

    mně je ho na jednu stranu líto, musí to mít fakt děsný, když se nemůže vyjádřit a zas na druhý straně už z toho má člověk fakt nerv, když mu tu děcko půl hodiny lítá po bytě pomalu v amoku :(

    OdpovědětVymazat
  3. Tak u nás taky bohužel stejný scénář...:-(( navíc Kryštof je velký organizátor a na to, jak nás chce dirigovat mu tragicky chybí slovní zásoba. V září nastoupí do speciální třídy a už sepisuju "slovník"... Navíc bojujeme s plínkama, naštěstí jsou ve školce ochotní tu plínu vyměnit:-) i když to není přímo logo třída, budou tam děti s různými hendikepy, mají velký zájem se všechno dozvědět, co ho baví apod., z toho přístupu jsem až dojatá:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Dadli, teď se musím smát...tos napsala naprosto přesně - organizátor a chybí mu tragicky slovní zásoba. U nás fakt to stejný, furt by nás dirigoval, ale nemá jak, páč to neumí říct :DDD

    jinak plínky určitě vychytáte, Tygr je měl do 3let a 2 měsíců, a za týden byl bez nich úplně a bez nehod. Takže u vás to taky určitě bude fajn, a jak píšeš, jednou - dvakrát denně mu vyměnit plínku snad zvládnou, od toho je to školka speciální.

    OdpovědětVymazat
  5. Tygr má nejspíš teď takové to období, kdy bazíruje na detailech, chce aby všechno bylo tak jak chce on, tam kde chce on, apod., co? :)

    Geniální není asi nikdo a všechno rozluštit nejde. Před týdnem ve školce, stál kluk, co mluví asi tak jako Tygr, u skříňky s hračkama a říkal: "oot". Jak mám vědět, že chce vytáhnout kostky a stavět robota? :)

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, jo, přesně tohle období zrovna má :DD a pamatuje si každou bejkárnu, a musí to bejt přesně tak, jak je zvyklej :DDDD

    Hele, tos nepoznala, že říká robot jo? To jsi teda měkká :DDDDDDDDD ještě, že to nebyl jinej oot :DDDD

    OdpovědětVymazat
  7. :-)))) to znám...:-)))) navíc Kryštof spoustu slov hmhá takže co si neukáže, nemá... A jak je v dostřelu víc variant, problém je na světě:-D když chce abych nějak při hře reagovala(bourá na motorce, já musím hýkat děsem, lomit rukama )Kryštof mi to předehrává a jak třeba nelomím, znovu ukáže a musím:-D to bylo pláče a vzteku než jsem pochopila, že oo je koko i mléko, takže iii oo není zdvojené pojmenování kuliček-iii, jako sladkosti, ale kuličky s mlékem, jogurty a sýry pojmenovává podle obrázků na obale, takže mau je pribiňák, sý bů je veselá kráva..., ovšem jestli ho netrefí šlak ve školce, když mu nebudou rozumět, je ve hvězdách:-D

    OdpovědětVymazat