Před rokem jsme měli období log a "čtení". P. znal spousty log typu RWE, Česká pošta, České dráhy atd., na slovní pokyn je dokázal ukázat. Zkoušeli jsme také metodu globálního čtení, celkem rychle uměl "přečíst" dost slov, tj. přiřadit k obrázku příslušný větný proužek, popř. když jsem se ho zeptala, kde je např. "jablko", tak dokázal najít větný pásek s nápisem "jablko". Postupem času ho to přešlo, pár log sice ještě pozná, ale nijak zvlášt ho to netankuje. Z globálního čtení skoro všechno zapomněl.
Pak dlouhou dobu nebyla žádná "zvláštní" zábava, no v poslední době si zase oblíbil kalkulačku a vymačkávání čísel na ní. Takže mu třeba řeknu: "napiš třináctku, napiš dvacet jedničku atd." a on to vymačká. Taky si pamatuje, čím kam jezdíme, takže se ho třeba zeptám: "čím jezdíme k tetě povídat" (na logopedii), a P. vymačká číslo 6. Nebo v Praze jezdí s babičkou a s dědou autobusem číslo 22. Takže to vymačká na kalkulačce a řekne:" autobus babi děda".
Co se týče exprese, tak začíná víc používat slova jako "je" (xy je), začíná trošku používat zvratné "se", takže některé věty už začínají být gramaticky správné, ale je to ještě strašně málo časté. Co jsem si všimla, tak slova, která používá nejdéle, už se naučil skloňovat. Ale jde to hrozně pomalu, při představě, že se takhle bude muset učit skloňovat každé jednotlivé slovo, je docela masakr. Časování a rody, to mu zatím vůbec nic neříká. Používá slova v jenom takovém tvaru (času, rodu atd.), jak ho slyší nejčastěji.
Pokud to chápu jako laik dobře, tak prostě každé jednotlivé slovo se bude muset naučit časovat, sklonovat, bude se muset naučit odlišovat rody atd. On, když se naučí sklonovat jedno slovo, tak už to používá správně, ale u jiného slova neumí uplatnit to gramatické pravidlo, podle kterého se skloňuje a zase se to musí u toho dalšího slova učit znova. No fakt to teda děti s expresivní dysfázií nemají vůbec lehké, je to šílená makačka :( Já doufám, že postupem času to půjde rychleji, ted je hlavně ve fázi získávání aktivní slovní zásoby (už jsme zhruba na 450 aktivních slovech), a až bude ta slovní zásoba v normě, tak pak přijde velký rozvoj právě té gramatiky...
máte někdo zkušenosti se starším dysfatickým dítětem? Jak to probíhalo u vás?
Tak to zírám, jakou má Péťa zábavu a že pozná čísla. Teda čísla větší než 9. :-)
OdpovědětVymazatA co se týče skloňování a časování, říká se, že v tomhle neexistuje dvě stejné děti s VD. Učí se češtinu jako cizí jazyk a když se něco naučí v jednom slově, dovede to brzy použít i v jiném. A když není zasažená recepce, tak si brzo všimne, že nějaké skloňování existuje a že to slovo není vždy stejné. Ale nejdřív musí mít tu aktivní slovní zásobu, jak píšeš, aby měl co ohýbat. :-)