Včera na logo P. hrozně chválila, fakt makal jak ďas :) a konečně jsme se dostali i k čištění výslovnosti, takže nejen opakoval slova, ale už pracoval i s tou pusou - zejména hlásky B a P (s těmi má poměrně velký problém, špatně špulí tu pusu), a pak měkké souhlásky jako Š, Ž a Č. Takže opakoval za sebou rychle "bababa, bebebe, bibibi atd., a takhle postupně a-e, výměna hlásky a zase znova "papapa, pepepe" atd.
Opět zaznamenávám poměrně velký posun jak v aktivní slovní zásobě, tak i v tvoření větiček. U slov, které říká už dlouho, se začíná upravovat i gramatika, umí už některá slova i sklonovat. Co je zatím nejhorší je výslovnost, to je pořád tragédie, ale tak ta je u dysfázie podružná a většinou se upravuje spontánně časem.
Co se týče školky, tak včera opět v klídku :) ptala jsem se paní učitelky, jestli se zapojuje mezi děti. Tak při řízenných činnostech prý ano, ale jakmile je volná hra, tak si hraje sám a hlídá si učitelky, aby se jim neztratil z dohledu :) venku se prý bál jít do písku - u nás klasika, písek v botách nebo dokonce na rukách by asi nepřežil :D na klouzačku šel s pomocí atd. :) Jinak říkala, že je fakt vidět, že doma makáme. Že s intelektuálnm rozvojem není problém (barvy, přiřazování atd.), u něj musíme zapracovat hlavně na tom, aby se víc zapojoval mezi děti a nebál se těch běžných věcí jako je hra v pískovišti, lezení po prolízačkách a podobné radovánky.
Svačinu tam trošku jedl, ale oběd opět nic. No beru za úspěch, že si aspon nabral lžíci polívky a trošku ochutnal, a navíc sedí u stolu s dětma a vydrží :) i když nejí :) Dneska ráno při vstupu do herny trošku natahoval, ale jakmile uviděl u stolku dvě děti s Logicem :DDDD tak ho to zas přešlo :)
Přidávám společný nácvik hlásek Ď, Ť a Ň
Pokud dítě zvládne správně vyslovovat hlásky ŤĎŇ můžeme ho naučit slova, ve kterých se střídají
měkké a tvrdé slabiky.
slabiky:
ni-ny, ne-ně, no-ňo, nu-ňu, na-ňa
ti-ty, te-tě, to-ťo, tu-ťu, ta-ťa
di-dy, de-dě, do-ďo, du-ďu, da-ďa
slova:
nyní, koniny, knihovny, planiny, lekníny, jmeniny, narozeniny, zničený, snížený, nasnídaný, odřeniny, zelenina, uzenina,
luštěnina, sraženina, zavařenina, usazenina, nikdy, divný, hodiny, jediný, vidiny, udivený, nadívaný, dílny, hladina,
kladina, sdílný, šediny, dýchání, nadýmání, dýmovnice, dědeček, děda, tatínek, tati!, tetička, totiž, teletník, pletení,
letitý, mýtina, pětina, tekutina, ojetina, pustina, štětiny, desetiny, padesátiny, štípaný, tištěný, postižený, tykání,
týdenní, naditý, nápaditý, květiny, puntíkovaný, zastíněný, štípaný, štětiny, postižený, tykání, týdeník, naditý, nápaditý, květiny, stísněný, protivný, vlnitý, divadelní, ke snídani
věty:
Kytička voní. Paní voní. Tady je budík. Budík zvoní. Hodiny tikají, tik, tak. Láďa má narozeniny. Káťa má tatínka
hodináře. Toník se stydí. Nyní budou prázdniny. To dílna mého dědy. Tetička mi přeje k narozeninám. Domino má
puntíky. Mám rád uzeniny k snídani. Toník píše deník. Vláďa je ve vaně. V dílně pracuje automechanik. Tatínek vyrobil
lodičky pro děti. Ráno mě probudil budík. Lodník pluje na lodi. Vodník žije ve vodě. Kotě sedí v botě. V divadle mají
divadelní prázdniny. V domě bydlí celá rodina. Koťátko mňouká. Štěně štěká na kotě. Medvědi mají medvíďata.
básničky:
Posvícení, posvícení!
Puňťa chňapl po pečeni,
utíká s ní – to to voní!
Už ho nikdo nedohoní.
Pod jabloní ve stínu
Udělá si hostinu.
Slunce svítí, voda žbluňká
A v ní malá žabka kuňká.
Je to žabka zvaná rosnička,
Říká, že bude moc sluníčka.
Děti, děti, včelky letí!
Zaltěly na květiny,
Teď si nesou sladkou šťávu
Do včelína do dědiny.
Dělají z ní doma med
Včelím dětem na oběd.
Jeden kůň,
Vypil tůň,
Jedna laň,
Kouká naň.
Děti, děti pojďte k vodě,
Uvidíte nové lodě,
Lodě dělal děda,
Moje loď je hnědá.
Podívejte děti,
Léto někam letí.
Jen leť, léto, leť,
Ptáky na jih veď.
Víťa má budíka,
A ten budík netiká,
Ani nikdy nebudí,
Tak ho Víťa vyhodí.
Malé kotě,
Sedí v bytě,
Tiše kouká na pavouka,
Jak si v bytě dělá sítě.
Táta koupil budíka,
Aby budil Toníka.
Budík tiká, pěkně chodí,
Toníka teď denně budí.
Víťa seká do špalíku,
Naštípá z něj polínka,
V kuchyni je potřebuje,
Na topení maminka.
Děda dělá lodi,
Děti k němu chodí
Po obědě v neděli
Děda děti v pondělí.
Děti mají lodě,
Chodí s nimi k vodě
Ve vodě loď za lodí
Pěkně spolu závodí.
Terezko,
OdpovědětVymazatuž Vám to musím napsat.
Nevím, jestli jsem kdy potkala někoho, kdo by se svému dítěti tak věnoval, jako Vy. Vaše stránky jsou cenným ponaučením pro každého, ráda vždycky nakouknu, ofocené stránky případně "vyřešíme" a vždycky žasnu, co lze s dítětem dělat a zároveň si nadávám, jak líná já jsem a jak jen něco remcám a nic pro to nedělám.
Fakt smekám!
Galina
Galino díky, ale ono to možná jenom tak vypadá. Není to zas nějaké přehnané množství času. Když jsme byli doma, tak to bylo zhruba prostě to dopoledne, odpoledne jsme chodili ven..a pak už přišel děda a věnoval se zase on, a to vůbec ne po té "naučné" stránce, dělají spolu zase jiné věci.
OdpovědětVymazatTeď jak chodí do té školky, tak je to tak nějak stejné, pracujeme zase odpoledne, jsou to zhruba ty 3 hodky. Bohužel už teda není tolik času chodit ven, musí mu stačit to, jak chodí ve školce a o víkendu.
Ted máme jednou týdně logopedii, a jednou za 14dní terapii u psycholožky, takže to taky zabere jedno až dvě odpoledne v týdnu.
Terezko,
OdpovědětVymazatvůbec to není o kvantitě času, ale o jeho kvalitě :-) Jsem si jistá, že Vy, i když budete s malým "studovat" 15 minut denně, tak to využijete do vteřiny. A taky to odhodlání něco kupovat, půjčovat si, hledat na netu a dávat to sem k dispozici, fakt super. Ráda sem chodím pro inspiraci!
a - opravdu obdivuju!