Daisypath Happy Birthday tickers

pátek 11. března 2011

Pozornost

Co je pozornost a proč je tak důležitá?

U malých dětí je poměrně obvyklé, že mají malý rozsah pozornosti. Cílem cvičení na zlepšení pozornosti je prodloužit dobu, kdy je dítě schopno se soustředit na nějakou činnost a "dávat pozor". Zlepšení koncentrace je užitečné ve všech oblastech učení. Dostatečný rozsah pozornosti pomůže dětem snaději porozumět řeči.

V průběhu vývoje dítěte se úroveň pozornosti mění. Například průměrné dítě ve věku jednoho roku se velmi snadno rozptýlí. Dvouleté děti mají v typickém případě velmi přesné představy o tom, jak si hrát, a nebudou reagovat na zásahy dospělého do hry. Od tří let věku jsou již děti při hře flexibilnější a začínají věnovat pozornost instrukcím dospělých. Některé děti potřebují při přechodu z jedné fáza vývoje pozornosti do další pomoci.

Jak lze rozsah pozornosti zlepšit?

- je užitečné odstranit rušivé vlivy

- vyberte hračky či pomůcky, o které dítě jeví největší zájem

- ke zvětšení rozsahu pozornosti přispěje, když si dítě bude hrát se stejným předmětem různým způsobem

- vnesete-li do hry překvapení, zvýši se tak radost a zájem dítěte ; věci lze například schovávat či balit do papíru

- nejdůležitější je, abyste se nechali vést dítětem. Může to být jednoduché, například hrát si spolu s ním, projevovat zájem a komentovat, co děl

- jakmile se rozsah pozornosti dítěte zlepší, je užitečné podporovat vzájemný oční kontakt a nechávat mu dost času, aby zareagovalo na vaše návrhy

Balonky

Nafoukněte je a pak je nechte vyfouknout. Vnímejte vzduch, kterým z nich vychází. Vydávejte vhodné zvuky: fíííí, fúúú! Vyhazujte je a chytejte. Pinkejte si s nimi. Nakreslete na ně tváře. Přilepte na ně něco. Naplňte je do poloviny obarvenou vodou a zmrazte je. Oblepte je novinami a vyrobte tak různé figurky a objekty, které pomalujte. Praskněte je.

Sada do sebe zapadajících kalíšků

Používejte je k počítání a řazení barev. Různými způsoby z nich budujte věže. Skládejte je jeden do druhého. Schovávejte do nich věci a hrajte hry na paměť. Rozdělujte do nich barevné bonbony. Hrajte si s nimi ve vaně, naplňujte je vodou nebo je nechte plavat na hladině. Stavte s nimi hrady z písku. Umývejte je. Schovávejte je po místnosti.

Barevné korálky, knoflíky nebo špulky nití

Vyrábějte náhrdelníky, náramky nebo "hady". Třiďte je podle barev, tvarů a velikostí. Dejte je do hrnku a zatřeste jimi. Vytvářejte vzory, například: červená- modrá- červená - modrá. Stavte věže. Schovávejte je do kapes.

Hmatové krabičky

Vložte předmět zájmu do krabičky a pozovlna otvírejte víčko. Nechtě dítě sáhnout do krabičky a ohmatat věc uvnitř. Pak ji vytáhněte a hrajte si s ní. Můžete použít například následující předměty:

- maňáska

dejte mu "jako" napít, dejte mu pusu, nasaďte mu klobouk, pohlaďte ho

- jablko

omyjte ho, rozkrájejte ho na poloviny/čtvrtky, spočítejte jadérka, oloupejte ho, udělejte jablečný mošt, udělejte jablečný koláč, zasaďte jadérka

- plastelínu

rozválejte ji a vykrájejte různé tvary formičkami na cukroví, vytvořte kuličky či "párky", vytvořte různé figurky a věci: kočky, hady, dorty se "svíčkami", sněhuláky, ptačí hnízda s vajíčky, náramky, prstýnky, hodinky

- míček naplněný fazolemi

vyhoďte ho do vzduchu a chyťte, zatřeste s ním, postavte si ho na hlavu, schovejte ho, hoďte ho do krabičky nebo košíku

Vkládací puzzle

Vyndejte všechny kousky a dávejte je zpátky. Při tom o každém kousku hovořte a učte se názvy či znaky. Jeden kousek schovejte a zeptejte se, který chybí; nebo schovejte jeden kousek do dlaně a nechtě dítě hádat, ve které je ruce. Přiřazujte jednotlivé předměty ze skládačky ke skutečným věcem. Dejte jednotlivé díly skládačky do prázdného hrnce a třeste s nimi. Obkreslujte je. Postavte je na podložku.

Stavebnice

Stavte věže či stěny a zase je bořte. Seřaďte kousky za sebe a postrkujte je po stole jako vlak. Hrajte s nimi na jukanou. Bouchejte jimi o sebe. Schovávejte kostky různých barev či velikostí po místnosti. Hrajte: "Hledej stejnou kostku". Z dřevěných kostek různých tvarů můžete vytvořit jednoduché tvary zvířat, například kočku nebo žirafu. Vytvářejte z nich čtverce nebo obdélníky. Vytvářejte vzory ; například malá - velká - malá - velká.

Krabičky na vhazování



Kromě vhazování kostek vhodných tvarů si s nimi zkoušejte hrát neobvyklým způsobem - tak, aby vznikla hra, při které budete více komunikovat například:

- schovejte jednu kostku za záda do jedné ruky

- postavte si ji na hlavu

- schovejte si jednu do kapsy, za tričko nebo do rukávu

- vyhazujte ji do vzduchu a chytejte

- obkreslujte tvary a vybarvjte je

- stavte z nich věže

Knížky a písničky

Dítě více zaujmou knížky s odklápěcími obrázky, knížky s prostorovými obrázky, hudební knížky a "dotykové" knížky a déle u nich vydrží. Opakované zpívání rýmovaných básniček a písniček spojených s pohybem pomůže dítěti odhadovat, co přijde dál. Pokud se trochu přestrojíte, bude zpívání daleko více vzrušující. Při písničce "Měla babka, čtyři jabka" si můžete třeba uvázat na hlavu šátek. Při znázornění známých písniček, například "Skákal pes přes oves", "Šly panenky silnicí", "Já do lesa nepojedu", "Běží liška k táboru", lze použít loutky na prsty či figurky z plastelíny.

Kreslení obrázků



Udržet zájem dítěte pomůže také kreslení obrázků známých písniček, pohádek či nejoblíbenějších hraček. Snadno se kreslí "Skákal přes přes oves, "Koulelo se, koulelo červené jablíčko" nebo "Kočka leze dírou:" Při kreslení a vybarvování obrázku zpívejte slova písničky. Malujte obrázky domů, autobusů, aut či traktorů, na kterých bude zobrazeno dítě nebo jiní lidé, jak se dívají z okna. Kreslete jednoduché običeje: sluníčko, květiny a hvězdičky mohou mít tváře stejné jako lidé či zvířata.

Zdroj: Charlotte Lunch a Julia Kidd – Cvičení pro rozvoj řeči

Žádné komentáře:

Okomentovat